quarta-feira, 8 de janeiro de 2020

1001 FILMS (1989, André Delvaux): Um Ensaio Sobre a Fragilidade Cinematográfica



«Delvaux juxtaposes a series of evocative images of observation, reconstruction, and projection using film fragments — from the hand-painted, altered image frames of Georges Méliès’ KINGDOM OF THE FAIRIES to the iconic image of Louise Brooks — with the erratic texturality and uneven contrast of the disintegrating film stock to create a thoughtful and resonant nocturne to film as an articulate, but ephemeral social testament of magic, wonderment, dreams, and seduction», in Strictly Film School.

Comissionado em mil novecentos e oitenta e nove pela Cinémathèque Royale de Belgique, 1001 FILMS é um conciso mas notável ensaio poético sobre a fragilidade da memória, a vulnerabilidade dos suportes fílmicos e a exigência da preservação da imagem em movimento, numa curta-metragem documental que, pelas diversas dimensões de interpretação encerradas na sua curta duração, merece repetidas e esporádicas visualizações.



[Fonte e Imagem: Cinémathèque Royale de Belgique].

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